Friss

Végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása és társasház alapítása

Fedezze fel a végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása rejtett lehetőségeit és buktatóit!

Végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása

A végrehajtási árverések világa

A végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása sokak számára vonzó befektetési lehetőséget jelent, hiszen ezek az ingatlanok gyakran a piaci ár alatt szerezhetők meg. Az ilyen lehetőségek felkutatása azonban szakértelmet és körültekintést igényel. A magyar bírósági végrehajtói kar (MBVK) hivatalos oldalán találhatók meg azok a listák, amelyek tartalmazzák a végrehajtási eljárás keretében árverésre bocsátott ingatlanokat. Érdemes óvatosnak lenni, mert az MBVK és a NAV oldalán kívül más weboldalak által kínált árverési lehetőségek félrevezetőek lehetnek.

Az árverési folyamat lépései

Amikor végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása mellett döntünk, fontos tisztában lenni a folyamat menetével. Az árveréseken való részvételhez először regisztrálni kell az elektronikus árverési rendszerben, majd az árverési előleg befizetésével lehet licitálni a kiválasztott ingatlanra. A licitálás elektronikus úton történik, az árverési hirdetményben megjelölt időtartam alatt. Sikeres licitálás esetén az árverési jegyzőkönyv aláírása következik, majd az ingatlan vételárának kifizetése után kerülhet sor a tulajdonjog bejegyzésére és a birtokbavételre.

Kockázatok és lehetőségek

A végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása jelentős kockázatokat is rejt magában. Az egyik legfontosabb kockázat, hogy az ingatlan általában megtekintés nélkül kerül árverésre, így nem feltétlenül ismerjük annak pontos állapotát. Előfordulhat, hogy az ingatlanban jogcím nélküli lakók tartózkodnak, akiknek kiköltöztetése hosszadalmas és költséges folyamat lehet. A hirdetményben feltüntetett információk alapos értelmezése kulcsfontosságú, mert egyes szavaknak, kifejezéseknek jelentős jogi következményei lehetnek.

Ugyanakkor a lehetőségek is jelentősek. A kikiáltási ár gyakran az ingatlan becsértékének 100%-a, de bizonyos esetekben akár 70-50%-os áron is megszerezhetők az ingatlanok, ami jelentős megtakarítást jelenthet. Sok esetben jogi tanácsadás igénybevétele segíthet az árverési folyamat biztonságos lebonyolításában, az elektronikus licitálás technikai részleteinek kezelésében és a birtokbavétel során felmerülő problémák megoldásában.

A megfelelő szakértelem birtokában a végrehajtás alatt álló ingatlanok vásárlása kifejezetten jövedelmező befektetés lehet, különösen akkor, ha tisztában vagyunk mind a jogi, mind a gyakorlati részletekkel. Érdemes végrehajtási szakjogásszal konzultálni, aki segíthet elkerülni a gyakori buktatókat és maximalizálni a befektetésünk megtérülését.

Társasház alapítása a gyakorlatban

Mi a társasház?

A társasház különleges tulajdonformát jelent az ingatlanok világában. Akkor beszélhetünk társasházról, ha egy épületben legalább két, műszakilag megosztott önálló lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség található, amelyek külön tulajdonban vannak, míg az épület egyéb részei (folyosók, lépcsőház, tető, stb.) közös tulajdonban állnak. A társasház alapítása számos előnnyel jár a tulajdonosok számára, hiszen világosan meghatározza a jogokat és kötelezettségeket.

A társasház alapítása folyamatának főbb lépései

A társasház alapítása komplex jogi folyamat, amelyhez szakértelem szükséges. Alapvetően két módon történhet: vagy valamennyi tulajdonostárs közös elhatározásával, vagy bírósági határozat alapján. A folyamat legfontosabb eleme az alapító okirat elkészítése, amelynek közokiratba foglalása vagy ügyvédi ellenjegyzése kötelező.

Az alapító okiratnak tartalmaznia kell:

  • Az ingatlan pontos helyrajzi számát
  • A társasház nevét és címét
  • A külön tulajdonba kerülő lakások és helyiségek pontos leírását
  • A közös tulajdonban maradó épületrészek meghatározását
  • A tulajdoni hányadok pontos meghatározását

Társasház alapítása már meglévő vagy új épületre

Társasház alapítása történhet már meglévő épületre vagy még csak tervezett, felépítendő ingatlanra is. Új építésű házak esetén még az építkezés megkezdése előtt érdemes elkészíteni az alapító okiratot, amelynek alapján az ingatlan-nyilvántartásba feljegyzésre kerülhet a társasházzá alakítás szándéka.

Meglévő épület esetén szükséges az épület felmérése, alaprajzok elkészítése, és a tulajdoni hányadok pontos meghatározása. Az elkészült dokumentációt és alapító okiratot az illetékes földhivatalhoz kell benyújtani.

Az alapító okirat utóélete

A társasház alapítása nem zárul le az ingatlan-nyilvántartási bejegyzéssel. Az alapító okirat aláírását követő 60 napon belül alakuló közgyűlést kell tartani, amelyen többek között a szervezeti és működési szabályzatot kell elfogadni, valamint megválasztják a közös képviselőt vagy intézőbizottságot.

Az alapító okirat módosítása is lehetséges, azonban ehhez általában az összes tulajdonostárs hozzájárulása szükséges, különösen ha a módosítás érinti a külön tulajdont vagy a tulajdoni hányadokat.

Jogi képviselet fontossága

A társasház alapítása során kötelező az ügyvédi közreműködés, mivel az alapító okirat elkészítése és az ingatlan-nyilvántartási eljárás szakértelmet igényel. A gondosan elkészített dokumentáció jelentősen meggyorsíthatja a bejegyzési folyamatot, és a későbbiekben is elkerülhetők a joghézagokból adódó problémák.